Strona główna / FOTOGRAFIA / fotografia cz 4
    
NUMERY ARCHIWALNE
KONTAKT
GALERIA - ZDJĘCIA
WADOWICE
TATRY
GÓRY ŚWIĘTOKRZYSKIE
BESKIDY - JAN PAWEŁ II
BABIA GÓRA
GÓRY WYSOKIE
ROŚLINY I ZWIERZĘTA
LINKI
PROPOZYCJE WYCIECZEK
Noclegi Hotele
Wydawnictwa turystyczne
Samorząd Przewodników
polski
Fotografia pamiątka z gór cz 4

Fotografia pamiątka z gór cz 4

Nim naciśniemy spust migawki zastanówmy się, czy szczegół najważniejszy dla zdjęcia jest dostatecznie wyeksponowany wśród otoczenia.

       Janosik na Fot. 7 niby jest dobrze widoczny, ale... jakoś trochę „wciśnięty” w otoczenie. Ale na Fot.8 już dominuje nad górami jak na harnasia przystało. Wystarczyło tylko by fotograf przykucnął...

        Jedną z największych trudności jaką mamy do pokonania w fotografii krajobrazu górskiego jest oddanie na płaszczyźnie zdjęcia trójwymiarowości góry, przełęczy (przestrzenności)  pejzażu.  Najczęściej jedyną radą jest wprowadzenie tzw.  pierwszego planu.

         Na Fot. 9 wprowadzenie w prawy dolny róg zdjęcia fragmentu skały na pierwszym planie okazało się niewystarczające. Zdjęcie jest nadal  „płaskie”.  Na Fot. 10 na pierwszy plan wprowadzone zostały gałęzie drzewa i obrazek nabrał plastyki. Dzieje się tak dlatego, że w podświadomości zakodowaną mamy informację o wielkości gałęzi drzew w porównaniu z rzeźbą terenu – wzniesieniami i dolinami.

          Płaskie zdjęcie architektury  -  Fot. 11  -   można poprawić umieszczając na pierwszym planie fragment drogi biegnącej w głąb zdjęcia  -  Fot. 12  -  lub np. mostu  -  Fot. 13

           Ogrom tworów natury;  góry, jaskinie, skały, zerwy skalne,  przepaście itp. są często trudne do ocenienia na zdjęciu bez skali porównawczej. Dlatego w takich przypadkach dobrze jest umieścić na fotografii postać człowieka jako punkt odniesienia pozwalający ocenić wielkość fotografowanego tematu.

         Zdjęcia rozległych krajobrazów nawet wieloplanowe, a więc nie pozbawione plastyki często robią wrażenie  „martwych”  a przez to smutnych   -   Fot. 16

A przecież  Ziemia od dziesiątków tysięcy lat jest planetą zaludnioną  -  żywą !

          Dlatego też jeżeli to możliwe starajmy się unikać martwoty szerokich panoram. Można to osiągnąć wprowadzając jako dyskretny dodatek do zdjęcia niewielkie postacie ludzi lub zwierząt. To metoda tzw.  „sztafażu”.  -  Fot. 17

          Omówmy teraz jeden z najpoważniejszych i dość częstych błędów technicznych  -  błąd nieostrości.

          Jeżeli nasz aparat posiada program automatycznego nastawiania ostrości  (auto – focus) , to jesteśmy zabezpieczeni przed błędną oceną ostrości na matówce aparatu  (złe warunki oświetleniowe, wada wzroku fotografa). Wówczas powodem nieostrości zdjęcia może być zbyt długi czas naświetlania w stosunku do warunków wykonywania zdjęcia.

          Pomijając zdjęcia sportowe, w krajobrazie prawie zawsze jest to związane z fotografowaniem  „z wolnej ręki”  przy zastosowaniu zbyt długiej ogniskowej obiektywu. Wiadomo jak silnie drga obraz przy obserwacji przez  lornetkę.  Podobne zjawisko zachodzi w czasie fotografowania długą ogniskową. Im dłuższa ogniskowa tym obraz silniej  „skacze”  w momencie otwarcia migawki i zdjęcie może być nieostre  -  rozmazane. Dalej >>>

<<< Powrót - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6next >>>

Beskidy strona główna >>>

Tatry strona główna >>>

Przewodnik beskidzki i tatrzański usługi zadzwoń >>>

W górach nr 1 spis treści >>>

Galerie zdjęć >>>

© Wszelkie prawa zastrzezone     INTERAKTYWNA POLSKA
Webmaster: PROMEDIA